Βλέπετε όλες τις γλώσσες εκεί πάνω; Μεταφράζουμε τα άρθρα του Global Voices, έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα σε όλους τα παγκόσμια μέσα των πολιτών.

Ρωσία: Θα διακοπεί η μετάδοση του μοναδικού ανεξάρτητου τηλεοπτικού σταθμού;

Could TV Rain end up in the trash bin of history? Images mixed by Kevin Rothrock.

Θα μπορούσε ο τηλεοπτικός σταθμός  “Дождь” να καταλήξει στον κάδο απορριμάτων της ιστορίας; Επεξεργασία εικόνων: Kevin Rothrock.

Ο μοναδικός τηλεοπτικός σταθμός της αντιπολίτευσης που λειτουργεί σήμερα στη Ρωσία τώρα απειλείται ότι θα χάσει τη δυνατότητα να μεταδίδει μέσω της καλωδιακής τηλεόρασης. Ένα προϊόν της σύντομης πολιτικής αναθέρμανσης υπό την ηγεσία του Προέδρου Ντμίτρι Μεντβέντεφ, ο τηλεοπτικός σταθμός “Βροχή”, ή “Дождь” (Ντοζντ) στα ρώσικα, μετέδιδε από τον Απρίλιο του 2010. Στο κανάλι έχει κανείς πρόσβαση διαδικτυακά (με συνδρομή), δορυφορικά και μέσω καλωδιακής τηλεόρασης [ru]. Αυτή η τελευταία επιλογή είναι που ίσως πολύ σύντομα εξαφανιστεί.

Ο αβέβαιος λόγος για τη διακοπή της μετάδοσης του “Дождь” μέσω της καλωδιακής τηλεόρασης είναι μια υποτιθέμενη μη πατριωτική δημοσκόπηση που διεξήγαγε το κανάλι στις 27 Ιανουαρίου, ζητώντας από τους αναγνώστες να εκτιμήσουν τις μεθόδους του στρατού της Σοβιετικής Ένωσης κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του Λένινγκραντ στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ερώτηση που προκάλεσε τον θόρυβο ήταν: “Θα έπρεπε το Λένινγκραντ να παραδοθεί στους Ναζί προκειμένου να σωθούν εκατοντάδες χιλιάδες ζωές;”. Ο σταθμός αργότερα ακύρωσε τη δημοσκόπηση και απολογήθηκε [ru] για την ερώτηση.

Την επόμενη μέρα, ο Yuri Pripachkin, ο Πρόεδρος της Ένωσης της Καλωδιακής Τηλεόρασης στη Ρωσία (AKTR), είπε δημόσια [ru] πώς ερμήνευσαν πολλοί τον αποκλεισμό στη μετάδοση μέσω καλωδιακής τηλεόρασης του τηλεοπτικού σταθμού “Дождь” στη Ρωσία. Ο Pripachkin αργότερα ξεκαθάρισε [ru] τις παρατηρήσεις του, εξηγώντας ότι η AKTR δεν εξετάζει το ενδεχόμενο οι φορείς της καλωδιακής τηλεόρασης να σταματήσουν να καλύπτουν τη μετάδοση του “Дождь”, αλλά παραδέχτηκε ότι ο οργανισμός συζητάει το αν θα επιτρέψει στους φορείς να αποφασίσουν οι ίδιοι, “βασιζόμενοι σε οικονομικούς παράγοντες”. 

Το επιχείρημα του Pripachkin είναι ότι ο “Дождь”, που προσφέρεται σαν πακέτο μαζί με άλλους τηλεοπτικούς σταθμούς, συχνά προσβάλλει τους τηλεθεατές με το προκλητικό του περιεχόμενο, με αποτέλεσμα να ζημιώνονται οι φορείς της καλωδιακής τηλεόρασης, όταν οι καταναλωτές αγανακτούν. Ένα άλλο παράπονο της AKTR είναι η τακτική προώθηση από πλευράς “Дождь” της διαδικτυακής του μετάδοσης — διαθέσιμη για περίπου 90 δολάρια το χρόνο —, που επίσης πλήττει τους φορείς της καλωδιακής τηλεόρασης σε χρήματα και πελάτες. (Τη στιγμή που γράφτηκε το άρθρο, η ιστοσελίδα [ru] της AKTR είχε απενεργοποιηθεί από μια, όπως φαίνεται, DDoS επίθεση [en]).

Η απάντηση των υποστηρικτών του “Дождь” σε αυτό το σκάνδαλο ήταν ισχυρή. Ενώ πολλοί παραδέχτηκαν ότι η διατύπωση της δημοσκόπησης για το Λένινγκραντ, που έπειτα μπλοκαρίστηκε, ήταν ατυχής, πολλοί υποστηρικτές του σταθμού επιμένουν ότι το θέμα πρέπει να μείνει ανοιχτό προς συζήτηση. Η απειλή για τον μοναδικό τηλεοπτικό σταθμό της αντιπολίτευσης στη Ρωσία έχει φυσικά κινητοποιήσει την πιο ενεργή ομάδα bloggers της χώρας: τους Ρώσους δημοσιογράφους.

Ο Andrei Arkhangelsky υποστήριξε [ru] σε μια δημοσίευση στο Facebook ότι η ερώτηση για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ανεξάρτητα από το ύφος της, εκτελούσε μια υπηρεσία στην κοινωνία, αποσπώντας γνώμες από τους ειδικούς για την πολιορκία. Ο Rustem Adagamov, ένας Ρώσος φωτο-blogger που έζησε τη μισή του ζωή εξορία στην Πράγα, συμπέρανε το ίδιο [ru], επισημαίνοντας ότι ο “Дождь” ποτέ δεν εξέφρασε καμιά επιδοκιμασία της ιδέας της παράδοσης της πόλης στους Γερμανούς. Σε ένα κατά κάποιο τρόπο διαφορετικό πνεύμα, η προσωπικότητα της τηλεόρασης και διευθυντής Andrei Maksimov έγραψε [ru] στο Facebook ότι οι Ρώσοι δε θα πρέπει να περιμένουν τίποτα διαφορετικό από τους νέους, δεδομένης της “αποδυνάμωσης” της σύγχρονης εκπαίδευσης, που αποκόπτει τη σημερινή γενιά από τις αξίες του Σπουδαίου Πατριωτικού Αγώνα του παρελθόντος.

Ο Michael Idov του περιοδικού GQ της Ρωσίας δημοσίευσε [ru] στο Facebook μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, αν όχι περίεργες, απεικονίσεις της πιθανής καταστολής μετάδοσης του “Дождь”. Προσπαθώντας να παρουσιάσει τη δυσαναλογία της δύναμης που βαραίνει τον σταθμό, ο Idov ζήτησε από τους αναγνώστες να σκεφτούν, αυτό που ο ίδιος λέει ότι είναι “η μοναδική δικαιολογία για τη στάση προς το Ισραήλ” — μια πνευματική άσκηση, μέσω της οποίας φαντάζεσαι την κατάσταση “μέσα κι έξω”. “Στην περίπτωση του Ισραήλ, αυτό σημαίνει να βλέπεις έναν κόσμο όπου το Ισραήλ είναι ένα μικρό, μόνο, μουσουλμανικό κράτος, που περιβάλλεται από Ιουδαϊκές χώρες. Προκειμένου να κατανοήσει κανείς τον σταθμό “Дождь”, ο Idov προτείνει να φανταστεί κανείς έναν μόνο, μικρό τηλεοπτικό σταθμό, αφοσιωμένο σε φιλοκυβερνητικούς σκληροπυρηνικούς, που περιβάλλεται από μια θάλασσα από φιλελεύθερους γίγαντες των ΜΜΕ. (Αυτό ίσως σηματοδοτεί την πρώτη φορά στην ιστορία που κάποιος επικαλείται τη διαμάχη Ισραήλ-Παλαιστίνης ως έναν πιο λογικό ανταγωνισμό). Ο Idov ισχυρίζεται ότι ο τηλεοπτικός σταθμός “Дождь”, παρά το λάθος που έκανε, έχει μετατραπεί σε ένα ισχυρό μέσο, άξιο σεβασμού.

Ο τηλεοπτικός σταθμός, φυσικά, δεν έχει κερδίσει όλους τους πολίτες του διαδικτύου. Ο Kirill Shulika, ένας συχνά δαιμόνιος ακτιβιστής του Δημοκρατικού Κόμματος της Ρωσίας, παρατήρησε [ru] στο Facebook ότι οι διαχειριστές του “Дождь” έπρεπε να περιμένουν μια αντίδραση σαν του Pripachkin. Ο Shulika υπονοεί ότι ο τηλεοπτικός σταθμός ίσως να έχει κατασκευάσει το σκάνδαλο, προκειμένου να κερδίσει δημοσιότητα, ή πιθανόν να απαλλαχθεί από τα συμβόλαια με την καλωδιακή τηλεόραση, κάτι που ο ίδιος εικάζει ότι ήταν κάτι λιγότερο από επικερδές.

Όπως το ήθελε η μοίρα, η απρέπεια του “Дождь” σχετικά με την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν ήταν η μοναδική στη Ρωσία μέσα στις επόμενες 48 ώρες. Ο φιλικά διακείμενος προς το Κρεμλίνο τηλεοπτικός σταθμός Russia-24 [en] έκανε τη δική του, πολύ πιο διασκεδαστική γκάφα [ru], όταν το προσωπικό μάρκετινγκ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του καναλιού συμπεριέλαβε μια φωτογραφία και μια φράση του ναζιστικής ιδεολογίας Γιόζεφ Γκέμπελς που επαινεί τον Βλαντιμίρ Λένιν. Η φράση “ο Λένιν ήταν ο σπουδαιότερος Ρώσος” ήταν μέρος ενός κολάζ [ru] διάσημων παρατηρήσεων για τον Λένιν για την επέτειο των 90 χρόνων από το θάνατό του.

Ο σταθμός Russia-24 αμέσως απέλυσε [ru] όλο το προσωπικό σύνταξης της ομάδας μάρκετινγκ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Εκείνον τον καιρό, κανείς με οποιαδήποτε εξουσία [ru] στη Ρωσία δεν είχε προτείνει κυρώσεις κατά του σταθμού για τη διάδοση της φιγούρας του πιο ένθερμου υποστηρικτή του Τρίτου Ράιχ. Από την άλλη πλευρά, ο Roskomnadzor, ο κέρβερος της κρατικής υπηρεσίας της Ρωσίας για τα ΜΜΕ, ανακοίνωσε [ru] ότι έλαβε παράπονα και ότι θα ξεκινήσει μια έρευνα για τη δημοσκόπηση του “Дождь” για την πολιορκία του Λένινγκραντ.

1 σχόλιο

Συμμετέχετε στη συζήτηση

Συντάκτες, παρακαλώ σύνδεση »

Οδηγίες

  • Όλα τα σχόλια ελέγχονται. Μην καταχωρείτε το σχόλιο σας πάνω από μία φορά γιατί θα θεωρηθεί spam.
  • Παρακαλούμε, δείξτε σεβασμό στους άλλους. Σχόλια τα οποία περιέχουν ρητορική μίσους, προσβολές ή προσωπικές επιθέσεις δεν θα καταχωρούνται.